Noniin, Tanskasta kotiuduttu hengissä :) Aika rankka reissu ainakin nukkumisen (tai pikemminkin sen puutteen) osalta, mutta kannatti!

Torstaina siis kävin hakemassa Claudian ja Veeran koirineen matkaan ja suunnattiin Turun satamaan. Koirat pääsivät iltalenkille Turun linnan puistoon, ja sieltä sitten laivaan. Mansikkamargaritat iltapalaksi ja nukkumaan oli tämän laivamatkan idea. Aamulla pissatettiin koirat Tukholman satamassa, ja suunnattiin auton nokka kohti Ystadia. 6,5h matkaan meillä oli aikaa ruhtinaalliset 13 tuntia, eli ei pidetty mitään kiirettä. Matkan varrella ehdittiin pysähtymään metsälenkille hakemaan noin miljoona hirvikärpästä tukkaan ja vaatteisiin, tekemään elintarvikehygienian nettitentti McDonaldsin ilmaisella wifillä, ihastelemaan Skånen upeita maisemia pienen "oikoreitin" muodossa, seikkailemaan Ystadin keskustassa superkapeilla 1800-luvun mukulakivikaduilla parkkipaikan toivossa ja syömään söpössä thaimaalaisessa ravintolassa limaisissa koiravaatteissa. Treenasin Ystadin satamassa vähän tokoa ennen lautan lähtöä, tein Stepsulle seuraamista, tunnarin ja parit kaukojen vaihdot. Ihan hyvältä tuntui. Lauttamatka Ystadista Rønneen oli melkoisen epätasaista kyytiä kovassa aallokossa, mutta päästiin sentään haaksirikkoutumatta perille. Löydettiin Veeran pätevän navigaattorin avulla helposti mökille, ja siellä suoraan nukkumaan.

Lauantaina kisat alkoivat vasta iltapäivällä, joten aamulla lenkkeiltiin ja treenattiin rauhassa Allingessa. Mökki sijaitsi tosi hienolla paikalla aivan merenrannalla, ja käytiin Stepsun kanssa lenkkeilemässä kallioisella ja tuulisella rannalla. Otettiin porukassa pienet treenit mökin pihalla, tehtiin lyhyet istuminen ja makuu, ja lisäksi Stepsu teki yhden ohjatun, pari metallikapulan nostoa ja pari luoksetulon maahanmenoa. Sitten vaan kisoihin, meitä kaikkia jännitti aivan hulluna ja matkan aikana teki mieli kääntyä pois ja mennä takaisin mökille. Kisapaikkana toimi "Hønsehuset" niminen halli, joka oli ilmeisesti vanha kanala. Järkytys oli kieltämättä melkoinen, kun päästiin sisään halliin ja nähtiin alusta. Pohjana koko hallissa oli nimittäin tilkkutäkkimäisesti aseteltuja eri värisiä ja kuvioisia plyysimattoja :D Ruutu ja muutkin merkit erottuivat todella huonosti ja matto tuntui aika liukkaalta. No, eipä siinä muu auttanut kuin toivoa, että koirat löytävät ruutuun ja kapuloille. Elite-luokassa oli 6 koiraa, ja me Suomalaiset emme onneksi joutuneet olemaan ensimmäisinä. Liikkeet tehtiin putkeen perinteisessä järjestyksessä. Liikkurina meillä oli muutaman vuoden takainen tokon maailmanmestari Mads Möller, joka onneksi osasi käskyttää tosi hyvin englanniksi.

Värikäs halli...

Paikalla istuminen: 9 meinasin oikeasti kuolla jännitykseen

Paikalla makuu: 9,5 hyvät maahan ja sivulle

Seuraaminen: 6,5 seuraaminen alkoi juoksulla mukavasti ruutua kohti.... Kyttäsi aivan hulluna koko seuraamisen ja oli tosi väljä käännöksissä, yäk rumaa oli oikeastikin.

Zeta: 8,5 järkkänä istu-seiso-maahan. Kyttäsi merkkejä käännöksissä, muuten ihan jees.

Luoksetulo: 8,5 pysäytin stoppiin vähän turhan myöhään. Teki kyllä oikein nätit stopit!

Ruutu: 9 löysi luojan kiitos ruutuun! Pysäytin vähän etureunaan kun olin itse hätäinen.

Ohjattu: 9 merkki hidas, ja bongasi ensin keskikapulan, mutta korjasi itse linjaa ja toi vasemman.

Hyppynouto: 9 heitin tosi vinoon, mutta onneksi treenattiin näitä juuri ennen reissua. Toi suoraan sivulle.

Tunnari: 9,5 nätti haistelu, korjasi kerran otetta kapulasta tuodessa.

Kaukot: 9 jouduttiin uusimaan kaukot, kun liikkuri käskytti ensin väärän järjestyksen. Järkkä oli s-i-m-s-i-m eli kaksi kertaa samat vaihdot. Liikkui molemmissa s-i vaihdoissa jonkun pari senttiä eteenpäin.

Kehän jälkeen oli aivan loistofiilis, laskin jo päässä että riittää helposti ykköseen kun ei tullut yhtään nollaa. Jes!!! Yhteensä siis 1-tulos 279,5p, sija 1./6 ja tämän myötä Stepsusta tuli Tanskan ja Pohjoismaiden Tottelevaisuusvalio!!! Reissukavereilla ei ollut yhtä hyvä tuuri, Flamma juoksi luoksetulon läpi eikä löytänyt ruutuun, ja Sara nollasi paikalla istumisen, ohjaaja mokasi zetan ja korjasi ruudun paikkaa turhaan.

Käytiin kisojen jälkeen lenkillä meren rannalla, koirat saivat juosta ihanalla rantahiekalla ja kahlailla meressä. Illalla meillä oli sitten tokoillallinen kisaporukalla. Hauska tapa, Bornholmissa mennään yleensä kisojen jälkeen järjestäjien, kisaajien ja tuomarien kanssa yhdessä ravintolaan syömään :)

Sunnuntaina kisat alkoivat elite-luokalla, ja Stepsu starttasi suomalaisista ekana. Nyt ei ollut mitään paineita enää kun ykkönen oli jo tehty, mukavaa oli vaan mennä pitämään hauskaa kehään. Kehän järjestys oli nyt vielä paljon vaikeampi kuin lauantaina, tällä kertaa ruutu tehtiin yleisöä kohti, ja kehänauha oli vain muutaman metrin päässä ruudusta. Tämän lisäksi ruudun vieressä oli luoksetulon alkumerkki, joka oli sellainen iso ja keltainen ja hyvin erottuva ruudun ollessa matalilla punaisilla merkeillä merkitty.

Paikalla istuminen: 10 hyvin istui

Paikalla makuu: 10 oli kyllä vähän korjannut asentoa, tassut oli eri kohdissa kun mihin jätin

Seuraaminen: 7 tuntui aivan älyttömän paljon paremmalta kuin lauantaina, vaikka ei näkynyt juuri eroa pisteissä

Zeta: 9 järkkä istu-maahan-seiso

Luoksetulo: 9,5 nyt pysäytin vähän aikasemmin seisomaan, ja oli kyllä oikeesti tosi hieno

Ruutu: 0 no juoksi juurikin sinne luoksetulon merkille ruudun viereen. En voinut antaa itse etsiä ruutua kun oli niin lähellä kehän reunaa, joten jouduin käyttämään lisäkäskyjä korjaukseen, ja vasta toisella lisäkäskyllä bongasi ruudun ja meni. Loppu ok, mutta tuli vissiin liikaa käskyjä.

Ohjattu: 6 tämäkin oli vähän ilkeästi sijoitettu kehään. Ruutu oli matkan varrella merkille oikealla puolella, ja haettiin oikea kapula. Ohjatun merkki vietiin vasta samaan aikaan kuin kapulat, joten en voinut viritellä Stepsua ollenkaan, eikä katsonut siis kapuloiden vientiä eikä merkkiä. Merkille löysi, mutta kapulalle vaati korjauksen.

Hyppynouto: 9 nyt toi eteen ja heitin paljon paremmin

Tunnari: 7 meni kertaalleen oman yli reagoimatta

Kaukot: 9,5 oli kyllä tosi hienot!!

Yht. 2-tulos 240p ja sija 2./5. Onneksi Veera ja Sara onnistuivat tällä kertaa, ja korjasivat tittelit ja palkinnot mukaan :) Nyt Stepsu tuntui paljon kivemmalta kehässä, teki kaiken vähän nopeammin ja rennommin. Harmillinen ruudun nolla ja ohjatun korjaus pudotti aika reippaasti pisteitä, mutta kumpaakaan en kyllä laita koiran piikkiin. Ei olla treenattu tuollaisella alustalla koskaan, ja ruudun hahmottaminen oli vaikeaa muillekin.

Kisapaikalla toteutettiin suomalaista kulttuuria ja korkattiin uusien valioiden kunniaksi Fresitaa Veeran kanssa :) Palkinnoksi kisoista sai ruusukkeet, joissa onniteltiin uudesta tittelistä, eli järjestäjät olivat selvästi optimistisia meidän tasosta...

Kisojen jälkeen meillä oli hirveästi ylimääräistä aikaa ennnen lautan lähtöä, joten käytiin katselemassa nähtävyyksiä. Löydettiin hieno Hammerholmin linna, jossa käytiin sitten kävelemässä koirien kanssa. Linnan lähellä oli aivan käsittämättömän kaunista lehtimetsää, jossa Claudia ulkoilutti kameraa :) Rønnen keskustassa syötiin kaikessa rauhassa (ja paljon!) jossain kaupungin parhaimmistoon listatussa ravintolassa. Loppu aika sitten nukuttiin Rønnen satamaterminaalin lattialla :D Mahtoivat tanskalaiset ihmetellä, että mitä pummeja siellä Suomessa oikein elää...

Valiotytöt poseerasivat söpöinä :)

Linnan neito <3

Suomalaiset pummit nukkumassa Rønnen satamassa :D

Matka takaisin Suomeen olikin sitten astetta mielenkiintoisempi. Tämä viikonloppu sattui olemaan Tanskassa syysloman loppu, ja lautta Bornholmista Ruotsiin oli aivan täynnä. Saimme varattua liput vasta myöhäis-illan lauttaan, joka oli perillä Ystadissa 23.50 ja Tukholman satamassa piti olla klo 6.10, eli meillä oli 6h 20min aikaa ajaa 669km. Ei siinä sitten muu auttanut kuin istua rattiin ja päästellä menemään. Pari kertaa pysähdyttiin vaihtamaan kuskia, ettei nukahdeta rattiin. Tiukasta aikataulusta huolimatta ehdittiin ihan hyvin, ja koiratkin pääsivät vielä nopealle aamulenkille ennen laivaan lähtöä. Kotiin pääsin lopulta kymmenen jälkeen maanantaina illalla. Reissussa oli kyllä taas mukava huomata, kuinka ihanan helppo ja vaivaton matkakumppani Stepsu on <3