Ollaan tällä viikolla jo kahteen kertaan treenattu BH-koetta silmällä pitäen (yleensä sorrun kuitenkin aina tokoilemaan vaikka kuinka olen mukamas päättänyt että nyt tehdään tottista...). Maanantaina käytiin Tapiolassa ihmisvilinässä treenaamassa nätisti kävelyä. Laitoin Stepin hihnan kulkemaan mun selän takaa, ja aina kun kiskoi, niin mun jalka palautti sen paikoilleen. Kun käveli nätisti, sanoin "mukaan" eli sama käsky kun Saralla, ja palkkasin. Palkkaaminen oli kuitenkin ilmeisesti virhe, koska ekasta namista lähtien Step oli 100% varma että nyt treenataan seuraamista, ja piti sitten kontaktia. Mä en haluaisi että tuossa tilanteessa se pitää kontaktia vaan olis parempi jos se katsoisi eteensä, mutta minkäs teet... Olen aina hämmästellyt kun joistain bortsuista sanotaan että ne ovat kontaktinhakuisia, mutta nyt taidan tietää kyllä mitä se tarkoittaa. Step piti n. puoli tuntia lähes katkeamatonta kontaktia ilman mitään käskyä, ehkä tämä on sitä kontaktinhakuisuutta. Paikka seilasi pikkaisen sivusuunnassa, mutta hihna ei juurikaan kiristynyt. Joo ei varmaankaan tuu ongelmaa BH-kokeen seuraamisissa, onhan ne toki pitkät mut jos tyyppi pitää puoli tuntia vapaaehtoisesti kontaktia niin luulis jaksavan sen 5min. On se vaan hassu koira!

Eilen oltiin Leppävaarassa BH-tottistreeneissä. Meitä oli 4 paikalla, tein ensin Stepin kanssa vähän itsekseni liikkeestä istumista samalla kun yksi sakemanni treenasi. Autoin aluksi kädellä ja naksuttelin, sitten vähensin apua. Pari kertaa meni maahan, mut enimmäkseen aika hyvin. Sitten vein Stepin paikallaoloon ja toinen koira treenasi Stepin vieressä. Luoksetulossa Step oli kuulemma valpastunut mutta ei yrittänyt missään vaiheessa nousta, mä olin selkä Penneen päin koko ajan. Hyvä Step! Sitten tehtiin seuraamista, ensin pikkuisen vasemmalle käännöksiä että saatiin paikka kohdalleen, sitten kokeiltiin henkilöryhmää. Siinä ei ollut mitään ongelmaa, nätisti seuraa. Pitkällä suoralla alkoi ennakoimaan käännöstä kun lähestyttiin lumikasaa, ilmeisesti raukka luuli että mä aion kävellä suoraan sinne lumikasaan. Toiseen suuntaan meni paremmin kun ei ollut mitään esteitä edessä. Paikka oli enimmäkseen hyvä, saatiin kouluttajalta kehuja.